Seniorgamer på Westerdals Høyskole

Studenter blir også engasjert når de får oppleve Seniorgamerprosjektet på nært hold! I mai besøkte jeg to veldig forskjellige studentgrupper og høyskoler. Og opplevde begge steder at studentene engasjerte seg.

Første besøket var på Høyskolen Westerdals school of communication i Oslo. Der møtte jeg 2. klassestudenter på Experience og Event Design. Dagens første tema var om eldre som segment i markedsføringsstrategier. Det passet veldig fint at dette kom før Seniorgamer ettersom det satte fokus på eldre som en gruppe som markedsførere nesten helt overser. Mange eldre har god økonomi og god helse, likevel rettes reklamen nokså ensidig mot de unge.

Det er lett å se at dette også gjelder dataspill og spillteknologi. Spill har ofte høyt tempo, mye lyd, mange kommandoer og krever god motorikk. Med andre ord, spill er komplisert for mange eldre. Det er en av grunnene til at vi i Seniorgamerprosjektet ønsker å bidra til at det utvikles spill som er spesielt tilrettelagt for eldre. Eldre synes nemlig også at det er morsomt å spille! Og selv om helsa svikter, kan de fortsatt ha glede av spill med litt tilrettelegging.

Selvfølgelig måtte studentene også få spille! X boxen og Kinecten kom opp av sekken min og ble plugget til skolens anlegg. Dermed var spillet plutselig i gang! Boksing, friidrett, bordtennis, innsatsen var det ikke noe å si på. Og latter og moro.

Studentene var lydhøre og engasjerte. Mange gode innspill kom som svar på gruppeoppgaver der de blant annet ble utfordret på hvordan de tror spill vil bli når de blir gamle og hvordan prosjektet best kan markedsføres. Da dagen var over, tenkte jeg at her er en gruppe som også kan bli gode markedsførere av Seniorgamer!

Hilsen Lena